The IMIROIR bench is the result of the research and the patent granted in 2021 to the designer Cécile Planchais on listening and auditory accessibility. Placed in a garden, it is silent. Audio connected, IMIROIR, thus becomes an “object of wonder and sharing”.
Sensitive to auditory accessibility and public spaces, she wanted the Miroir bench to “speak discreetly to everyone and to everyone in particular”. The IMIROIR bench transmits in the same quality as its reflections, sound documents with an easy to renew programming. Self-supporting or sealed, its armrests embrace 5 to 6 people to feel the slightest musical or vocal nuance. It is intended for people deprived of their auditory and visual senses or for anyone who needs to refocus or relax. “Listen to it, let it take you away” like at SITEM (International Museum Exhibition), without headphones or smartphone. It is a street accessory for people around the world who do not have access to high quality hearing solutions.
Un dispositif pensé pour l’accessibilité
« J’ai considéré que si les usages sonores et le design sonore se renouvelaient, il était indispensable de concevoir des supports immersifs, attractifs, confortables, de haute définition ne nécessitant pas de travaux. IMIROIR, s’adresse à tout type d’auditeurs et de population. Écouter sans subir les bruits ambiants désagréables, nécessite une diffusion discrète qui respecte le site et les personnes » expliquait Cécile Planchais à propos de son projet.
IMIROIR a fait l’objet d’une installation immersive dans le cloître de l’Abbaye de Noirlac, à 20 km au sud de Bourges, dans le centre de la France, où les visiteurs étaient plongés dans un environnement sonore naturel et historique interprété par deux compositeurs. Ses dernières installations en 2022 de ce banc en inox poli miroir, sur pieds brossés, pour un poids moyen de 100 kg sur 2,30 m, étaient sur le salon architect@work à Paris et à Milan.
Bénédicte Duhalde
Read our special outdoor feature with a portfolio of innovative projects dedicated to public space in issue 215 of Intramuros.