Skip to main content
News / Carl Hansen & Søn, the Danish classic
29/06/2022

Carl Hansen & Søn, the Danish classic

On June 7 in Milan, the Danish brand Carl Hansen & Søn proposed an immersive exhibition around the Wishbone chair proposed in limited series and in 9 colors in the flagship of Foro Bonaparte, via Arco. CEO Knud Erik Hansen, third generation, unveils the CH24 chair by Ilse Crawford in colors ranging from neon green to bottle green, chalk white to blood red.

The VLA26, Vega chair and the Foyer series by Wilhem Lauritzen are also among the latest products of this family business, which in three generations has increased its turnover by 500% in the last 20 years from 50 employees to almost 600 people in the most modern factory in Europe. This factory is not the one you think it is, noisy, alienating, suffocating. We are far from the industry à la Zola. Nevertheless, it takes a certain degree of self-sacrifice to work 38 hours a week on the same piece, endlessly polished, sanded and re-sanded, in the same direction, which from right to left and which from left to right, in the respect of the work of the architect Wilhem Theodor Lauritzen, author of the airport all in length of Copenhagen or of the Danish embassy in Washington Work came first for him.

Architecture must be applied for all and never be a privilege for the few,” he liked to explain. In 1921, he graduated as an architect and founded his studio in 1922 to compete for the Copenhagen airport on terminals 1, 2 and 3. Competing with Arne Jacobsen on Terminal L of the Washington airport, he will propose a simple result with a white tile wave ceiling and teak swing doors. Lauritzen’s projects today are large scale, covering projects of halls of 2500 m2. On the latest project for the Indian Embassy in Copenhagen, the agency (located in beautiful premises on the quays of Copenhagen) is in competition with Kengo Kuma. They design everything from the paint to the 3D printer.

Carl Hansen & Søn
Carl Hansen & Søn

L’usine la plus moderne d’Europe

 

Depuis Copenhague, pour se rendre sur l’usine la plus moderne d’Europe, mais la plus artisanale aussi, il faut prendre vers l’ouest jusqu’à Gelsted sur l’ile de Fionie, et découvrir ces rois du recyclage qui depuis plus de 110 ans, transmettant du grand-père au père, puis au fils Knud Erik Hansen un outil de travail fantastique pour le meuble a profité à 300% de la pandémie. Affirmant haut et fort qu’il tient à transmettre le hand made aux générations du futur, rendant un hommage ému à sa mère Ella qui a su reprendre le business à la mort de son père en 2002, Knud Erik Hansen reprend le family business et étend sa présence à l’international. Carl Hansen (1908), Holger Hansen (1934), Jørgen Gerner puis Knud Erik Hansen, trois générations auront suffi pour faire des chaises en bois de teck ou de chêne tourné, des icônes du design.

Carl Hansen & Søn

At Carl Hansen & Søn, a benchmark design is a combination of simplicity, aesthetics and functionality, materialized by excellent work with the best materials. And in Denmark, the best material is wood and paper cord. The most creative partnership began in 1949 with Hans J. Wegner and the Wishbone chair, which represents the DNA of the company and of which Carl Hansen & Søn is the world’s leading manufacturer, making them available through showrooms all over the world from New York to Tokyo, from Barcelona to Paris. In the factory, traditional techniques (braiding, sanding, cutting…) and new technologies (robotization of the most difficult tasks) are combined to respect the most demanding quality standards, honest and sustainable practices.

ND54 chair © Carl Hansen & Søn
CH24 chair © Carl Hansen & Søn

Le développement durable danois

 

Les classiques du mobilier danois de Kaare Klint, Arne Jacobsen, Nanna Ditzel, Poul Kjaerholm… s’étoffent de nouvelles collaborations avec Rikke Frost, Mads Odgard, Anker Bak ou Morten Gøttler. Un récent partenariat a été engagé avec Ilse Crawford, l’architecte japonais Tadao Ando, le trio de designers autrichiens EOOS ou le designer américain Brad Ascalon.

Carl Hansen & Søn

Carl Hansen & Søn s’engage depuis des années en faveur du développement durable. De la stratégie globale à la solution simple, dans une volonté de prendre soin des êtres humains et de la planète, Carl Hansen & Søn investit dans des équipements de pointe moins énergivores et fournit à ses artisans des conditions de travail saines et sûres. Le bois provient de forêts et de scieries gérées de manière durable. L’intégralité du bois acheté est utilisée à la fabrication ou les chutes servent de combustible dans une centrale de chauffage urbain qui alimente 400 foyers à Gelsted. Les fauteuils Carl Hansen sont produits pour durer au de-là d’une vie et pour être transmis. Des services de réparation et de remise à neuf ont même été mis en place pour donner une seconde vie au meuble. Chez Carl Hansen & Søn, design et restauration vont de pair.

Bénédicte Duhalde